Ilja in Nova Scotia, Canada

Laatste weken en Thuiskomst

Hoi allemaal,

In mijn vorige blog (wat al twee maanden geleden was!!) had ik verteld dat ik bijna zou moeten optreden met het theater. Dit was op 2, 3, 4, en 9 juni, en ik zou dan in totaal 6 shows meespelen. Dit was echt zo'n leuke ervaring, en ik ben heel blij dat ik dit mee heb mogen maken. Het ging ook elke keer heel erg goed, en de mensen waren heel enthousiast over onze musical.

Op woensdag 7 juli had ik een sports banquet wat betekent dat iedereen die sporten hadden gespeeld kans maakten op een award. Ik had geen award gewonnen, maar elke internationale student kreeg wel een medaille omdat we mee hadden gedaan aan een sport. Dit vond ik echt heel leuk!

Zaterdag 10 juni was dan eindelijk prom. Hier had ik heel lang op gewacht, omdat ik heel graag mijn jurk aan wou. Die had ik namelijk in januari al gekocht, dus hij hing zo lang in mijn kast. In de ochtend heeft mijn gastzus mijn haar en make-up gedaan, en daarna gingen we met z'n allen naar de locatie waar foto's gemaakt konden worden. Hier had ik afgesproken met mijn vrienden, zodat we ook samen foto's konden maken. Het was heel erg gezellig! Toen de foto's gemaakt waren, gingen we met de auto naar een andere ontmoetingsplek om in de rij te staan voor de parade. Daarna hadden we nog een uur om te vullen, dus hadden we nog wat foto's gemaakt. Toen was het tijd voor de parade en gingen we naar de auto. Ik zat met mijn vriendinnen en onze dates achterin de truck van mijn gastfamilie. De parade was echt super leuk om mee te maken! Heel veel mensen uit het dorp waren langs de weg iedereen aan het bekijken. Na de parade reden we naar de plek waar prom plaats zou vinden. Iedereen werd aangekondigd en hierna was er een feest wat tot 11 uur duurde. Prom was echt heel bijzonder om mee te maken, omdat iedereen heel erg uitpakt met de jurken, en het is hier een van de belangrijkste dingen voor de High School. Als je foto's van mijn prom wil zien, dan staan er genoeg op Facebook dus dan moet je daar even kijken :P

19 juni had ik mijn laatste lesdag, dus hierna had ik vakantie. Ik heb heel veel dingen met mijn gastzus ondernomen, omdat ik natuurlijk snel naar huis zou gaan. We zijn naar de dierentuin geweest, naar het strand en weer naar de vuurtoren geweest (Peggy's Cove), en we zijn ook met de puppy naar een parkje geweest. Ook was op 22 juni een vriendin uit Spanje jarig, dus daar heb ik nog avond gegeten aangezien ik het weekend niet op haar feest kon komen. Ik ging namelijk een weekendje naar Cape Breton, wat een ander deel van Nova Scotia is. We hebben hier heel veel foto's gemaakt, en die staan dan ook op Facebook.

De maandag hierna had ik mijn laatste 'international trip'. We gingen naar Lunenburg wat een soort van vissersdorp is, en naar het strand. Het was heel gezellig, maar ik had ook een dubbel gevoel omdat ik wist dat ik die dag afscheid moest nemen van een aantal van mijn internationale vrienden.

De dag erna was ik naar een vriendin uit Argentinië geweest die een soort van afscheidsfeestje gaf. Zij zou de volgende dag vertrekken om nog twee weken te reizen door Canada. Ik ging dan ook met haar mee naar het vliegveld. Hierna ging ik weer naar een Spaanse vriendin want die zou op vrijdag 30 juni vertrekken. Daar zou ik die dag eigenlijk afscheid van nemen, maar uiteindelijk had ik haar nog op vrijdag gezien vanwege de diploma- uitreiking voor grade 11.

Zaterdag 1 juli was het Canada Day en het was de 150e verjaardag van Canada. Deze dag was de reden dat ik pas op 3 juli zou vertrekken, en het was het zeker waard! We zijn naar Halifax gegaan waar ze allemaal gratis concerten en activiteiten organiseerden. We zijn ook naar ribfest geweest wat een festival was met vlees. Het klinkt stom, maar het was wel grappig. Er waren namelijk allemaal foodstands vanuit verschillende plekken in Amerika en Canada. Het was een hele geslaagde dag!

Op 2 juli heeft mijn gastmoeder mij meegenomen naar de Royal Nova Scotia International Tattoo. Dit was een concert van allemaal verschillende acts zoals dansen, toneelstukjes over de geschiedenis van Canada, matching bands (geen idee hoe je dat in het Nederlands zegt, haha), etc. Dit was echt zo gaaf, ook omdat wij helemaal middenin en onderaan zaten. Dus wij konden alles heel erg goed zien!

De volgende dag moest ik om ongeveer 9 uur 's avonds op het vliegveld zijn. Mijn vlucht vertrok om 23:45, dus ik had nog een hele extra dag in Canada. Ik ben dan ook met mijn gastmoeder en zus naar een dierentuin geweest. Ze hadden allemaal dieren die in Nova Scotia leven, dus dat was wel bijzonder.

's Avonds moest ik dan afscheid nemen van mijn gastfamilie. Dit vond ik heel moeilijk om te doen, omdat ze echt als mijn eigen familie voelen. Gelukkig komen binnenkort mijn gastmoeder met mijn gastzussen en een duitse gastzus naar Nederland voor 1 dag. Daar heb ik heel erg veel zin in :)

Nu ben ik precies twee weken thuis en ik moet nog steeds best wel wennen. Ik zit nog half met mijn hoofd in Canada, maar vind het ook wel fijn om weer thuis te zijn. Het is dus een heel erg dubbel gevoel.

Ik hoop dat jullie het leuk vonden om mijn blog te volgen deze afgelopen 10 maanden. Ik vond het in ieder geval heel leuk om de reacties te lezen die jullie achter gelaten hebben. :) Wie weet schrijf ik nog wel een keer een blog, maar zo niet, dan is dit mijn laatste natuurlijk.

xoxo Ilja

Reacties

Reacties

Rinus en Sonja Kannegieter

Hallo Ilja,
Leuk om nog een laatste blog van je te lezen. Zal zeker wennen zijn in Nederland, maar dat komt vast ook wel weer goed. We zijn heel benieuwd wat je nu verder gaat doen. Of je toekomst plannen veranderd zijn na zo'n prachtig ervaring. Kan best zijn dat je nu op een andere manier je toekomst ziet. We horen het vast wel een keer. Voor nu: Geniet van het weer thuis zijn bij je 1e familie en van je nieuw kamer in je nieuwe huis.
groetjes uit Birresborn, van Rinus en Sonja.

Mama

Je hebt heel wat beleefd de afgelopen 10 maanden, maar ik ben heel blij dat je er weer bent. Je streken heb je niet in Canada gelaten, dus is dat ook weer wennen voor ons. Ik kijk er ook naar uit, om je gastmom en gastsiters te ontmoeten. Op naar je volgende fase, en dat is je opleiding in Leeuwarden. Heel veel succes xxx mama

Papa

Goed om te horen en te lezen dat je het zo naar je zin hebt gehad. Het mooiste, vind ik , dat je weer thuis bent. Onderdijk gaat vast en zeker wennen, en straks in Leeuwarden lacht het avontuur je vast weer tegemoet. Dikke X, Papa

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active